יום שלישי, 4 בדצמבר 2018

צו הרחקה - מהו?

כאשר אדם מרגיש חשש כבד לחייו, ובין היתר, כאשר האיום נובע מאדם קרוב (לרבות – בן משפחה), הפתרון היחיד שברשותו, הוא להתרחק מאותו גורם מאיים. החוק הישראלי מאפשר את ההרחקה האמורה בעזרת בקרה חוקית, שאינה פוגעת בכבוד האדם וחירותו ומנגד, בתחושת הביטחון של האחר. במאמר זה נסקור: מהו צו הרחקה, באילו נסיבות ניתן לתת צו הרחקה, שהוא בהתאם לחקיקה הנוגעת לאלימות במשפחה וחקיקה הנוגעת להטרדה מאיימת, וכן על דרכי קבלת צו ההרחקה בפועל.

מאמר זה מובא לנוחיותכם/ן קוראים/ות יקרים/ות ואין לראותו כתחליף לייעוץ בעורך דין לענייני משפחה. 

צו הרחקה:

צו הרחקה הוא צו הניתן על ידי בית משפט, המורה על הרחקה של אדם מאיים מקרבתו של אדם מאוים, על ידי הרחקה פיזית המוגדרת בטווח מסוים, ואף מניעת יצירת קשר מרחוק על ידי תקשורת, כמו: טלפונים, מיילים דואר וכדומה. 

צו הרחקה, הוא  צו שיפוטי ומחייב את האדם המאיים לפעול על פיו. מעבר על האמור בצו ההרחקה, מהווה עבירה פלילית המאפשרת הפעלת סנקציות. מעבר על הצו מאפשר הקמת סמכות למעצר על ידי רשויות האכיפה, כלומר – משטרת ישראל.  הצו יכול להינתן במעמד צד אחד, שהוא האדם המבקש (אותו אדם שמרגיש מאוים), על ידי בית המשפט. לרוב, צו ההרחקה יהיה לתקופה קצרה וקצובה, עד אשר יתייצבו שני הצדדים בפני בית המשפט. לאחר שמיעת טענות הצדדים על ידי שופטי בית המשפט, יהיה ניתן להורות על ביטול הצו, או לחילופין – הארכת תקופת ההרחקה. 

החוק למניעת הטרדה מאיימת והחוק למניעת אלימות במשפחה:

ישנם שני חוקים המאפשרים הוצאת צו הרחקה כנגד מאיים, וזאת בהתאם לנסיבות המקרה. אלו הם החוקים:

חוק מניעת הטרדה מאיימת, תשס"ב–2001 (להלן: "חוק למניעת הטרדה מאיימת") – חוק זה מאפשר להוציא צו כנגד אדם שאינו בן משפחה, ומהווה מטרד, עד כדי חשש לחיי אדם. חוק זה יכול לחול גם כלפי בני משפחה, בעת הצורך. צו זה יינתן כאשר דורש הצו, שהוא המאוים, יתלונן כי אדם אחר מטריד ו/או מאיים עליו בצורה שמשבשת חיי השגרה שלו. כאשר יובא הצו מטעם החוק למניעת אלימות במשפחה, תוקפו יהיה לחצי שנה. מלבד לתקופה האמורה, בסמכות בית המשפט להורות להאריך את צו כמה וכמה פעמים, עד לתקופה של שנתיים בסך הכל.

החוק למניעת אלימות במשפחה, תשנ"א–1991 (להלן: "החוק למניעת אלימות במשפחה")
– חוק זה נועד להגן על מצבי אלימות בתא המשפחתי, וזאת כסעד מיידי, לרוב – הגנה על נשים שחוות אלימות במשפחה, ועליהן המשפט והחברה מעוניינים להגן. צו זה ניתן ע"י בית המשפט במקרים שבהם שהמאיים, מקבל הצו, שהוא גם בן משפחה של מבקש הצו, המאוים,  נהג כלפיו באלימות, ביצע בו עבירת מין או אף כלא אותו שלא כדין. סיבה נוספת היא כאשר קיים חשש שבן המשפחה, מקבל הצו, עשוי לנהוג כלפי מבקש הצו, באלימות, או שמקבל הצו, נהג כלפי מבקש הצו, באלימות מילולית והתעלל בו נפשית. צו הרחקה מכוח החוק למניעת אלימות במשפחה, יהיה בתוקף לשלושה חודשים. בית המשפט יוכל להאריך את תקופת הצו למשך חצי שנה. במקרים חריגים במיוחד, יוכלו להאריך את הצו לתקופה של עד שנתיים בסך הכל, בדומה לצו הניתן מטעם החוק למניעת הטרדה מאיימת. 

קבלת הצו בפועל:

במקרים של חשש לחייו של אדם, כאמור במקרים לעיל,  ניתן לפנות לבית המשפט לענייני משפחה או בית משפט השלום, בבקשה למתן צו הגנה. אז, יצטרך הפונה, שהוא המאוים לכאורה, להוכיח את החשש הקיים לביטחונו או את החלופות הנדרשות למתן הצו, כגון: פגיעה פיזית קודמת, חשש לפגיעה פיזית עתידית, או התעללות נפשית קודמת ותכופה. במידה ובית המשפט יורה על מתן צו ההרחקה, יש לקחת בחשבון כי מקבל הצו, המאיים, רשאי להגיש ערעור על ההחלטה. ערעור זה יוגש לבית המשפט המחוזי, בין אם יוגש בבית משפט שלום או בבית משפט לענייני משפחה. 

סיכום:

צו הרחקה הוא אומנם סעד מיידי הפוגע בחירותו של האדם שעליו הוא מוטל, אך תכליתו, ברגע שניתן, נועדה להבטיח את חירותו וביטחונו של האחר. במידה והנך מעוניין להגיש בקשה לצו, או שהנך מהצד השני של המתרס, חשוב וראוי להיוועץ בעורך דין לענייני משפחה. האחרון יוכל להסביר את כלל ההשלכות במקרים שלהלן וכן לייצג בערכאות השונות.

תגובה 1:

  1. שמי אֱלִישֶׁבַע דָּוִד, אני בא מתל אביב ,, אבל אני עובר לסקוטלנד עם בעלי, אני רוצה לחלוק את החדשות הטובות על חיי עם כולם ועם אלה הזקוקים לעזרה בנישואין / יחסים. סבלתי במשך שש שנים, בעלי עזב אותי והמשכתי ללדת אישה נוספת רק בגלל שהמשפחה שלו לא אהבה אותי, ובגלל שלא יכולתי לתת לו תינוק, בכיתי שבע שנים כי בעלי התגרש ממני. חיפשתי את הכישוף שהענן עזר לי ברשת פגשתי כל כך הרבה קוסמים, כולם גייסו כסף בלי לעזור לי, אבל ב -3 באוגוסט 2019 ראיתי תרומה מקוונת של קוסם טוב בשם דריגבינוביה. החלטתי ליצור איתו קשר כשקשרתי איתו, הוא אמר לי שהבעיה שלי נפתרה כי יצרתי איתו קשר, אמרתי לו את כל הבעיה שלי והוא הבטיח לעזור לי להחזיר את בעלי. דריגבינוביה הורה לי והראה לי מה לעשות אז אני עוקב אחר כל ההוראות ועושה את מה שהוא ביקש ממני לעשות אחרי שלושה ימים הוא אמר לי שבעלי יתקשר אלי לפני שאני ישן באותו יום ומתנצל. ברגע שהוא סיפר לי הכל, בעלי התקשר אלי וביקש שאחזור אליו אחרי שש שנות גירושין. היום אני חולק את המסר הזה כי אני רוצה שהעולם יידע וזו עבודה טובה, ואני גם שמח מאוד להיות בהריון ולמי מכם שזקוקים לעזרה, בעיות בעבודה או קידום צרו קשר עם Drigbinovia עוד היום ופתרו את הבעיה שלכם כאן הוא דואר אלקטרוני: doctorigbinovia93@gmail.com או whatsapp אותו בטלפון 2348144480768+ אני מבטיח לך שהבעיה שלך תיפתר

    השבמחק